onsdag den 16. oktober 2013

Refleksion over det at skrive i blog.

Opstart

Det har været en interessant oplevelse for mig gennem de sidste 2 uger at skulle starte og opdatere en blog. Mindst lige så spændende har det været at følge de andre MIL studerendes blogs. Dog må det siges at antallet af indlæg til tider har virket overvældende.
Til at starte med dukkede der en helt masse spørgsmål op: Hvad er en blog? Hvordan understøtter layoutet emnet og stemningen i bloggen?  Skal der apps på siden? Hvad med billeder? Hvad skal bloggen handle om? Hvad er formålet med bloggen?

Design

Af de mere ”lavpraktiske” overvejelser jeg er kommet ud i er eksempelvis om man egentlig frit må benytte billeder/fotos der kan findes på internettet?  Og nej selvfølgelig må man da ikke det. Jeg vil fremadrettet sørge for at de billeder jeg bruger, ikke er beskyttet af nogle opretrettigheder (eller respektere dem) Her kan jeg eksempelvis benytte en side som www.freedigitalphotos.net.
Hvordan skulle bloggen fremstå var også et emne der skulle behandles. Til at begynde med fik jeg flittigt kikket på de forskellige temaer som Blogger som standard har liggende. Valget faldt på et drømmende blå baggrundsbillede med en blågrå tekstbaggrund for skabe og understøtte ro. Tekstfonten blev valgt til sort Verdana som er en sans serif-font uden ”fødder”, hvilket bevirker at den ikke er så trættende at læse. Antallet af apps blev holdt på et minimum (på trods af det store udbud) for igen at bringe det skrevne i første række.

Og hvad skulle bloggen så dreje sig om?

I artiklen “Blogging as Social Activity, or, Would You Let 900 Million People Read Your Diary?” skriver  Bonnie A. Nardi m. fl. denne korte opsummering af forskellige formål med bloggen:
  • Update others on activities and whereabouts
  • Express opinions to others
  • Seek others’ opinions and feedback
  • "Think by writing"
  • Release emotional tension

Men hvad skulle jeg bruge den til? Jeg kunne hurtigt drage paralleller til hvad vi i vores uddannelse kalder ”portfolio.” Her skelner vi mellem en arbejdesportfolio og en præsentationsportfolio. I arbejdsportfolioen dokumenterer vores studerendes arbejdsprocesser mod målet og i præsentationsportfolioen viser de det endelige resultat.
Kunne man eventuelt bruge bloggen til at skabe denne refleksion over egne  (og medstuderendes) arbejdsprocesser?
Som Olga Dysthe, skriver i bogen ”Det flerstemmige klasserum” ”Skrivningen tager tid og giver dermed rum for refleksion og bearbejdning af stoffet …… Men når det, som eleverne skriver ikke bliver brugt eller delt med andre, bliver tankerne og refleksionerne begrænset til deres eget individuelle perspektiv. Den sociale interaktion og de mange stemmer giver et udvidet læringspotentiale ”
Refleksionen over arbejdsprocessen kan tage form som
  • en tilbageskuende refleksion (retrospektiv refleksion),
  • en fremadrettet refleksion (prospektiv refleksion)
  • en indadrettet refleksion (eksistentiel refleksion)

Den bagudrettede refleksion indeholder erfaringsopsamling og -bearbejdning, erindring om tidligere gennemførte aktiviteter og deres grad af målopfyldelse.

Den fremadrettede refleksion er planovervejelser, viden om og forventninger om den beherskelse, der skal til for at opnå de mål som man søger at realisere.

Den indadrettede refleksion har at gøre med selvopfattelse og selverkendelse, en vurdering af egne kapaciteter og læringsbehov i forhold problemsituationer og krav, viden om sig selv og identitet i de forskellige vigtige praksisfelter som man deltager i.

Muligheder 

Alt i alt ser jeg rigtig gode refleksive muligheder i en blog. Dette samt at en blog vil egne sig til lagring af erfaringer og informationer sammen med andre, gør at det muligt at erstatte vores nuværende (lidt stive) arbejds-og præsentationsportfolio, med en mere levende, nutidig og kollaborativ arbejdsplatform.  
Desuden mener jeg også at bloggen vil kunne bruges i en asynkron kobling med andre læringsaktiviteter. Nogle gode bud herpå er givet i E-Læring på Web 2.0 af Dohn og Johnson:
  • Klasseundervisningen planlægges ud fra bloggens indlæg.
  • Et rum for de lærendes diskussion og synspunktet inden aflevering af opgaver.
  • Et rum hvor afleveringsopgaver reflekteres og diskuteres efter aflevering.
  • Et rum hvor særlige faglige emner diskuteres udenfor klasserummet af tidsmæssige grunde.

Så er opgaven bare at motivere og gøre det meningsfuldt for dem at ville dette, for som Elsebeth K. Sorensen skriver i Interaktion og læring i det virtuelle rum ”Det viser sig af det – trods de bedste konstruktivistiske og kollaborative intentioner bag udviklingen af kurser – er utrolig svært at få dialogen i gang”  


Opsummering

Opsummerende må jeg konstatere at det har været lærerigt (for første gang) at beskæftige mig med blogs (og wikies) og det har sat nogle tanker i gang om hvordan jeg kan benytte de muligheder som blogs besidder sammen med andre læringsmetoder. Skulle jeg bruge blogs til reflektion med andre ville jeg nok en anden gang vælge en lidt mindre diskussionsgruppe da antallet af indlæg her har virket noget overvældende.
Blogs har helt sikkert berettigelse i læreprocessen, men den kræver en "fødselshjælper" for at dens potentiale ikke bare ses som en 15 årige piges dagbog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar